Mami, tati, haideti sa alergam!

Mami, tati, haideti sa alergam!

Daca efectele sportului asupra starii de sanatate a organismului au tot fost promovate, beneficiile psihologice, demne de luat in seama, au fost mai putin scoase in evidenta. Fie ca vorbim despre adulti, fie ca ne referim la copii, sau chiar la relatia dintre acestia, sportul are multiple efecte pozitive. A urma un program regulat de exercitii fizice poate insemna imbunatatirea dispozitiei emotionale, combaterea depresiei, anxietatii sau, uneori, a atacurilor de panica, dar si imbunatatirea unor abilitati cognitive sau relationale.

Sportul si starea de bine psihologica: Activitatea fizica stimuleaza producerea de endorfine (hormonul fericirii). Rezultatul este o stare de confort, energizare, euforie. Endorfinele au un rol important si in inlaturarea durerii si, implicit, a stresului indus de aceasta.
Sportul te ajuta sa intri intr-un contact mai eficient cu realitatea. Fiind atent la senzatiile tale corporale iti intrerupi sirul de ganduri generate de mintea ta. Un astfel de proces are relevanta, datorita cercului vicios ce se formeaza atunci cand gandurile negative te determina sa selectezi acele informatii care vin sa ti le confirme. Sportul intrerupe acest cerc vicios prin decentrarea de pe gandurile generatoare de stres. Una dintre modalitatile importante prin care exercitiile fizice constante sustin starile pozitive de dispozitie este mentinerea unui echilibru intre cele doua ramuri ale sistemului nervos autonom: sistemul simpatic si cel parasimpatic. Ramura simpatica este responsabila de reactiile asa numite “lupta sau fugi”. Ea iti permite sa fii vigilent la pericole si sa te activezi astfel incat sa te poti proteja. In cazul in care ai de-a face cu un sistem nervos simpatic hiperactiv, esti mereu incordat si tensionat. Parasimpaticul are sarcina opusa, te ajuta sa te relaxezi, sa fii calm. Un echilibru bun intre cele doua sisteme duce la o adaptare mai buna la mediu si la inlaturarea starilor de anxietate (frica fara un temei real).
Lynette Craft, cercetator la Universitatea Michigan, a descoperit intr-unul din studiile sale despre efectele sportului in tratarea depresiei, ca dobandirea unor abilitati de sustinere a starii de sanatate le-a oferit persoanelor depresive increderea in fortele proprii si motivatia de a cauta noi strategii de a face fata simptomelor cu care se confrunta. Reusita intr-o activitate sportiva presupune un antrenament si o educatie a vointei, initiativa si autodisciplinare, toate ducand la cresterea nivelului de satisfactie, incredere in sine si sentimentul controlului asupra propriei vieti.

Sportul si dezvoltarea unor capacitati cognitive: Studiile facute in special asupra copiilor au demonstrat ca activitatile sportive au un rol intaritor si stimulator asupra unor abilitati precum: concentrarea si stabilitatea atentiei, operarea cu factorii realitatii, forta vointei, disciplina, capacitatea de a planifica si de a decide in baza analizei mai multor informatii, creativitatea etc.

Sportul ca sursa de relationare: Multe dintre activitatile sportive implica interactiunea cu alti oameni si reprezinta, asadar, o sansa de a cunoaste persoane noi, de a-ti face prieteni cu care sa impartasesti scopuri comune. Pentru copii reprezinta o ocazie de a-si dezvolta spiritul de echipa dar si de a-si canaliza in mod constructiv nevoia de competitie. Si pentru ca am adus vorba de copii, una dintre modalitatile cele mai satisfacatoare de a face miscare este alaturi de parintii sai. Astfel de momente sunt ocazii deosebite pentru ca parintii sa ofere un model de cum putem sa facem din respectul si grija pentru corpul lor niste clipe de apropiere, placere si interactiune. Este, de asmenea, o sansa pentru copil de a-si canaliza nevoia, naturala la un moment dat, de a-si depasi parintele, intr-un mod eficient si satisfacator.